Projectes socials compartits

El Museu del Ferrocarril de Catalunya segueix ampliant la seva vessant de Museu Social amb diversos projectes de col·laboració amb entitats que orienten i ajuden a col·lectius amb necessitats diverses. Són actuacions que es han anat desenvolupant els darrers anys, a través de les quals es creen i dissenyen continguts per atendre els requeriments del màxim de persones possible o en risc d’exclusió.

És el cas dels següents projectes:

• “VAGOlab” Gent Gran, en col·laboració amb la Fundació Catalunya La Pedrera (FCLP). Entre el Museu i l’Espai d’Atenció de Vilanova i la Geltrú, on atenen a persones amb pèrdua de memòria i Alzheimer, es va iniciar la cooperació fa tres anys. El resultat de la feina portada a terme el curs passat es pot veure en aquest enllaç. Aquest any es tornarà a crear una exposició temporal presencial i telemàtica. A més, s’ha començat a ampliar el projecte amb centres que la Fundació té a la ciutat de Barcelona.
  • Jornades de Visites amb Dincat i Rodalies de Catalunya. Fruit del conveni signat el passat mes de desembre, ja s’ha començat a desenvolupar, per tal que usuaris de diverses entitats que formen part de l’organització catalana de serveis socials, Dincat, puguin gaudir d’una experiència de viatge amb tren, fins a aquest Museu de Vilanova. Durant el recorregut, podran aprendre tècniques per a millorar la seva autonomia en els mitjans de transport i orientar-se en els seus desplaçaments.
  • “Els Museus t’esperen”. Des de 2016 el Museu forma part de la “Taula de Museus i Accessibilitat” de Barcelona, on diversos equipaments i organismes oficials com el Servei de Museus de la Generalitat, l’ICUB o la Diputació de Barcelona es reuneixen per a crear xarxa i projectes en temes d’accessibilitat i inclusió. És el cas de “Els Museus t’esperen”, es tracta d’un projecte que va néixer el 2021 per ajudar al col·lectius de la gent gran, un dels més afectats per la pandèmia. El curs passat, uns quants museus vam oferir visites només en format telemàtic i, enguany, s’introdueixen també les visites presencials, especialment dissenyades per aquestes persones.
  • “Guay-fi”, és un projecte de l’Associació de Consumidors de Mitjans Audiovisuals i la Fundación “Aprender a Mirar”, que fa més de quinze anys van començar a treballar conjuntament amb l’objectiu de promoure un consum saludable de pantalles, acompanyat de pensament crític. El projecte dota de les eines necessàries a alumnes, mares, pares i docents per a fomentar una millor formació audiovisual, amb la neurociència i la pedagogia com a base. El “Guay-fi” és un projecte innovador per a educació infantil, a través de les escoles i les famílies, en el que el Museu del Ferrocarril de Catalunya també vol col·laborar.

Per a més informació es pot contactar en els següents correus:
comunicacio@museudelferrocarril.org
educacio@museudelferrocarril.org