Cap de setmana d´aniversari

El nou Museu del Ferrocarril de Catalunya s’estrena en una data assenyalada per a la història del tren. Els 175 anys del primer ferrocarril peninsular s’ha celebrat aquest cap de setmana amb diferents esdeveniments viscuts a Vilanova i la Geltrú, Mataró i Madrid, principalment. L’aniversari es va iniciar amb la inauguració del “Viatge en el tren del temps”, la nova proposta del Museu que passa a formar part de l’itinerari permanent. Seguidament, el dissabte 28, el dia destacat del cap de setmana, es van fer jornades de portes obertes als dos museus gestionats per la Fundació de Ferrocarrils i es va viure la Gran Festa popular del tren a Mataró.

El Viatge en el tren del temps, el divendres 27 d’octubre, va rebre els seus primers visitants, donant el tret de sortida als principals actes del 175è aniversari del primer ferrocarril peninsular. En una inauguració multitudinària amb més de 250 persones convidades, els 1500m2  de les històriques naus rehabilitades del Museu es van convertir en els protagonistes de la tarda. L’acte es va iniciar amb la recepció i benvinguda dels convidats, per seguidament procedir al tall de la cinta inaugural, amb presència de David Lucas, Secretari d’Estat de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana; Raül Blanco, President de Renfe; Marisa Domínguez, Presidenta d’Adif; Juan Luís Ruíz, Alcalde de Vilanova i la Geltrú; David Bote, Alcalde de Mataró; Adrián Fernández, Director Gerent de la Fundació de Ferrocarrils; i Pilar Garcia, Directora del Museu del Ferrocarril de Catalunya.

Un cop tallada la cinta, es va començar el primer Viatge en el tren del temps, encapçalat per Pilar Garcia, acompanyada de les autoritats esmentades i altres membres i personalitats de diverses organitzacions del sector ferroviari. Així mateix, la resta de convidats, van poder visitar les instal·lacions en un segon viatge, que van fer de la mà d’Ana Grande, Cap de Comunicació i Educació del Museu. Tot l’esdeveniment inaugural va estar acompanyat per la banda de jazz The Stornells i es va poder gaudir d’un càtering amb brindis servit per Caserco.

Des de dissabte 28 d’octubre, quan es va fer una jornada de portes obertes amb motiu del Dia del Tren, aquest espai ja està disponible per tots els visitants en horari de Museu. El nou recorregut és un viatge a través del temps, que ens porta del passat fins al futur del ferrocarril mitjançant cinc estacions representatives de la xarxa catalana. L’”equipatge” per fer aquest viatge són una vintena de monitors interactius, més d’una desena de recursos audiovisuals, un espai de realitat augmentada, una sala immersiva, maquetes i un centenar d’objectes de la quotidianitat ferroviària pertanyents a la col·lecció del Museu.

Per altra banda, fora del Museu del Ferrocarril de Catalunya, la celebració també ha estat protagonista del cap de setmana. El Museu del Ferrocarril de Madrid va proposar un programa variat d’activitats per tots els públics i una ampliació dels seus horaris durant la jornada de portes obertes del 28. A més, a Mataró, es va viure la Gran Festa del tren on la locomotora de vapor “Mataró” va estar exposada des de divendres fins diumenge, per convertir-se en el centre del relat històric del tren.

La Gran Festa va engegar des d’Estació de França a Barcelona amb el tren especial commemoratiu dels 175 anys del ferrocarril, que va portar a les autoritats i altres convidats cap a la ciutat mataronina, per a continuació, un cop situats a Mataró, iniciar els actes programats. Primer, va tenir lloc l’ofrena floral al monument del promotor del ferrocarril, Miquel Biada. Hi van participar el Cercle Històric Miquel Biada, diverses associacions i entitats de Mataró i les institucions convidades.

A continuació es va procedir a traslladar la comitiva al Port, davant de la locomotora Mataró, per presenciar de l’espectacle coral i dels parlaments de les autoritats. Es va fer especial èmfasi en el paper decisiu del ferrocarril des de la seva aparició. Va significar un abans i un després en la concepció del temps i les distàncies, el tren unia persones i cultura, va significar una nova manera de viatjar única. Parlaven d’un transport innovador, que porta amb ell la paraula futur i que és sinònim de sostenibilitat.

Al llarg del dia també es van oferir altres activitats familiars per tots els presents a la ciutat i es va finalitzar la Gran Festa amb un espectacle de drons titulat El somni d’un mataroní. S’explicava, sobre el cel nocturn de Mataró, la història dels inicis del ferrocarril a la península Ibèrica.