Una nova locomotora de vapor en funcionament arriba al Museu del Ferrocarril de Catalunya

El diumenge, 2 de juny, va ser un dia molt especial en la història del Museu amb la presentació de la locomotora de vapor operativa més antiga que es conserva.

L’arribada al Museu d’aquesta màquina de vapor “Cuco” 020-0232 (MZA 602) de 1885 que el diumenge per primer cop es va posar en marxa a Vilanova, és una valuosa incorporació patrimonial a la vida de l’equipament cultural. De fet, és la locomotora més antiga operativa de via ampla. Una novetat que incrementa les activitats que es desenvolupen a les instal·lacions amb vehicles operatius. La gran transformació que els darrers anys s’està produint al Museu busca crear un espai viu, suggeridor i interactiu per divulgar el paper destacat del món del tren en la història contemporània.

La Locomotora de vapor “Cuco” pertany a la col·lecció de la fundació de ferrocarrils que gestiona el Museu i va ser cedida l’any 2005 a l’Associació per a la Reconstrucció i Posada en Servei de Material Ferroviari Històric de Lleida (ARMF) per a la seva rehabilitació complerta. L’entitat va fer una destacable intervenció a la màquina fins aconseguir posar-la en funcionament de nou l’any 2009. Actualment és la més antiga de via ampla que es troba operativa.

L’acord pel retorn de la “Cuco” ha estat possible per la voluntat de les dues institucions de que aquesta joia del patrimoni ferroviari sigui custodiada, exposada i gaudida pel major nombre possible de persones en un Museu com el del Ferrocarril de Catalunya, oferint-se l’associació per col·laborar en les tasques de manteniment del vehicle.

Podeu conèixer més informació de la família de locomotores “Cuco” al blog “Trenes y tiempos”.