Adéu a Josep Maria Subirachs

La mort de Josep Maria Subirachs ha commogut Vilanova i la Geltrú i també el Museu del Ferrocarril de Catalunya. Sens dubte, la seva obra és una de les més riques, sòlides i representatives de l’art contemporani català i espanyol

Però no només això. Subirachs tenia una relació especial amb la ciutat, i va deixar al final de la Rambla l’obelisc en memòria de Francesc Macià, el primer monument aixecat en record del president de la Generalitat.

L’artista també tenia un vincle amb el món del tren i en el Museu del Ferrocarril hi trobem la prova. Molts no ho saben, però Subirachs va ser l’autor del fris d’una de les façanes de l’estació de Sants de Barcelona en la reconstrucció de l’edifici de 1979.

Es tracta d’un fris o mural escultòric format per 22 mòduls treballats individualment.

L’element essencial és la roda, símbol de la comunicació i la mobilitat, que va combinar a través de relleus i baix relleus amb la paraula BARCELONA. I és que, quan Subirachs va rebre l’encàrrec, va voler fusionar l’art amb l’activitat quotidiana. Per tant, era el rètol identificatiu de l’estació central de ferrocarrils de Barcelona, però alhora era una escultura de fort impacte visual.

Durant els treballs de l’Alta Velocitat a Barcelona, aquesta obra es va desmuntar del seu lloc original i es va portar al Museu del Ferrocarril de Catalunya on encara es pot veure.

Aquesta imatge és el nostre homenatge a un dels artistes més estimats i admirats dels últims temps. Fins sempre!