La festa major del patrimoni: Les jornades europees de patrimoni

Aquesta festivitat representa un dels esdeveniments culturals de major amplitud a Europa, on milers de museus, monuments i altres entitats obren les seves portes al públic, amb l’objectiu de conscienciar a les persones sobre l’immens valor que recau en el nostre patrimoni i la necessitat de preservar-lo.

Els dies 7, 8 i 9 d’octubre el Museu del Ferrocarril celebra juntament amb entitats patrimonials del país i de cinquanta estats més, el que considerem com “La Festa Major del Patrimoni Cultural”: Les jornades europees de patrimoni. Aquesta festivitat representa un dels esdeveniments culturals de major amplitud a Europa i any rere any arriba a una mitjana de vint milions de ciutadans. La iniciativa fou creada l’any 1991 i ha seguit un recorregut que arriba fins als nostres dies, on milers de museus, monuments i altres entitats obren les seves portes al públic amb la finalitat que els ciutadans puguin apreciar el fons patrimonial que es conserva en cada una d’elles.

Des del Museu sempre hem perseguit el ferm compromís de conscienciar a les persones sobre l’immens valor que recau en el nostre patrimoni i la necessitat existent de preservar-lo, fent possible que generacions futures tinguin la possibilitat d’apreciar elements que han conformat el nostre imaginari popular i que serveixen com a nexe d’unió amb les altres cultures d’Europa.

Els objectius que es persegueixen celebrant aquestes jornades són molt divers, passant per sensibilitzar sobre la riquesa i la diversitat culturals d'Europa, potenciar l’interès pel patrimoni cultural europeu, lluitar contra el racisme i la xenofòbia i fomentar la tolerància amb altres cultures a Europa, inculcar el ciutadà i les administracions la necessitat de protegir el patrimoni cultural i convidar Europa a respondre als reptes socials, polítics i econòmics del sector cultural.

Els trens sempre han servit per apropar a les persones, així que seguint el seu exemple, durant aquests dies ajuda’ns a gaudir del  que millor sabem fer: apropar-te la cultura!

Divendres 7 d’octubre

Jornada de Portes Obertes per a tots els visitants, en l’horari del Museu

12h - Visita especial a les Naus recentment rehabilitades originaries de 1881

La Gran Nau i la Nau del Pont Grua han estat restaurades i ara es troben en procés de museografia en el que el Museu vol mostrar el rol innovador del ferrocarril des de la seva aparició. Aquestes edificacions són un exemple de la sostenibilitat del patrimoni cultural, el industrial en aquest cas. Uns edificis que no van ser ideats com a patrimoni cultural, avui en dia han esdevingut en una part important del Museu del Ferrocarril de Catalunya, on a la vegada es mostra, a través de les seves activitats el paper crucial que el ferrocarril representa en quant a la mínima despesa energètica i efectes positius en el medi ambient.

Dissabte 8 d’octubre Visites comentades incloses a l’entrada del Museu

12h Visita especial a les Naus recentment rehabilitades originaries de 1881

12.30hTrenexperiències, Toca la Mataró!

Amb aquesta visita coneixerem una de les peces clau del Museu, i l’única rèplica que existeix del Primer tren que va funcionar al nostre país entre Barcelona i Mataró el 1848, amb uns materials que ens ajuden a tots a entendre el seu funcionament.

Diumenge 9 d’octubre Visites comentades incloses a l’entrada del Museu

12h Visita especial a les Naus recentment rehabilitades originaries de 1881

12.30hTrenexperiències, Espai Gumà, un repte aconseguit Espai expositiu per descobrir l’epopeia de l’arribada del tren a Vilanova.

Consultar agenda en aquest enllaç