El Programa Educatiu del Museu: Una immersió al món ferroviari

Amb l'inici del nou curs 2024-2025, el Museu del Ferrocarril de Catalunya acosta el seu programa educatiu als centres escolars, una proposta que convida l’alumnat a descobrir la riquesa del món ferroviari d'una manera dinàmica i adaptada a cada nivell educatiu. El Museu ofereix una àmplia varietat d'activitats que permeten explorar el passat, present i futur del mitjà de transport més sostenible.

A través de la col·lecció única de locomotores, vehicles i altres elements ferroviaris, el Museu ofereix una experiència que fomenta la valoració del transport públic i promou l'ús de mitjans sostenibles. Els infants i joves que visiten el Museu poden endinsar-se en un viatge que explora els oficis, les innovacions i l'impacte social del ferrocarril, mentre treballen de forma competencial i interactiva amb metodologies actives.

El Programa Educatiu del Museu s'adapta a cada etapa educativa. Per als més petits, les activitats ofereixen una experiència immersiva amb lectures de contes, titelles, i tallers pràctics on els colors, les formes i els sons estimulen la creativitat i la curiositat. Propostes estan pensades per apropar el món del ferrocarril als infants des de la seva perspectiva, ajudant-los a conèixer conceptes bàsics mentre gaudeixen i aprenen.

Per als alumnes d’Educació Primària, les activitats busquen desenvolupar l'esperit de descoberta i fomentar la comprensió de l'evolució del ferrocarril i els seus beneficis per a la societat. A través d'objectes històrics, imatges i la pròpia col·lecció del Museu, els estudiants aprenen sobre els inicis del ferrocarril i els oficis que el van fer possible, mentre reflexionen sobre la importància de respectar i valorar els mitjans de transport públic.

Els alumnes de secundària poden explorar el potencial de la innovació amb activitats com ImaginaTREN, on se'ls anima a imaginar i dissenyar els trens del futur utilitzant peces "BRICKS". Aquesta proposta fomenta el pensament creatiu i promou l'interès per les ciències i la tecnologia, vinculant el passat ferroviari amb els desafiaments actuals i futurs del transport. Altres activitats, com la nova Enginyeria Ferroviària- Professió de futur que el Museu ofereix en col·laboració amb la UPC, es tracta d’una visió profunda de l'evolució de les diferents fonts d'energia utilitzades en el ferrocarril, mostrant l'impacte que han tingut en el desenvolupament tecnològic i social, acabant amb una visita pràctica als laboratoris del Campus de Vilanova.

Totes les  activitats busquen ser un recurs complementari per als centres educatius, treballant de forma transversal i oferint continguts enriquidors que potencien la seva comprensió del món ferroviari. Amb una clara aposta per l'educació inclusiva i el compromís amb la sostenibilitat, el Museu del Ferrocarril de Catalunya és un espai ideal per aprendre i gaudir en un entorn cultural únic.

Per a més informació, poseu-vos en contacte amb el departament d’Educació del Museu a través del correu: reservesmuseu@ffe.es o bé, trucant al telèfon: 938158491.

Enllaç al Programa Educatiu

fake rolex fake rolex replica watches