Setmana de la Dona al Museu

Des del dia 2 fins al dia 10 de març al Museu del Ferrocarril de Catalunya es desenvoluparan una sèrie d’accions per conèixer i reconèixer el paper de la dona en el món dels trens, coincidint amb el Dia de la Dona, el pròxim 8 de març. El tret de sortida es donarà amb l’emissió del prestigiós programa de ràdio dels caps de setmana de RTVE, No es un día cualquiera, a la Nau Panoràmica; i finalitzarà amb l’activitat Maquinista per un dia, on s’ensenyarà a utilitzar el simulador de conducció per part de la ex maquinista, Loli Ramírez.

El Dia Internacional de les Dones és una data assenyalada pel Museu i, per això, un any més, l’entrada per les dones i nenes serà de tarifa súper reduïda durant tot el cap de setmana del 8 fins al 10 de març. A més, s’organitzen esdeveniments especials que pretenen visibilitzar i donar espai a les dones, en el món del ferrocarril.

Així doncs, aquest pròxim dissabte 2 de març, a les 8:30 hores, per primer cop a Vilanova i la Geltrú, s’emetrà en directe el programa de ràdio de la guardonada periodista, Pepa FernándezNo es un día cualquiera. Ella, juntament amb l’equip de RNE, ompliran la Nau Panoràmica amb un dels programes més prestigiosos i escoltats dels caps de setmana. L’entrada al Museu serà gratuïta per tothom que el vingui a veure, no és necessària la reserva prèvia i es permetrà accés fins a omplir l’aforament de 110 persones.

Més endavant, la setmana vinent, es presentarà un nou espai a la museografia del Viatge en el Tren del Temps del Museu, en aquesta ocasió, dedicat a La dona en el ferrocarril. Constarà d’un plafó explicatiu, imatges i un nou expositor. Un àmbit basat en un article de la directora del Museu, publicat a la revista Vía Libre de març. Pilar Garcia, també protagonitzarà una de les píndoles audiovisuals de dones ferroviàries creades pel TecnoCampus de Mataró-Maresme i participarà al col·loqui Dones i Ferrocarril, on es parlarà del paper de les professionals del ferrocarril. Aquest acte esdevindrà dijous 7 de març a les 19 hores.

Les activitats conclouen el dissabte, dia 9, amb la programació d’una edició especial de Maquinista per un dia. L’objectiu és permetre al visitant tenir la sensació de conduir un tren, mitjançant un simulador de conducció de Renfe, a través de les explicacions d’una professional de la conducció, Loli Ramírez. L’aforament és limitat.

Finalment, també volem destacar que ja està disponible a la web del Museu l’article Dones del Tren, 2024. Enguany la protagonista ha format part de la família de la Casa dels Trens durant 25 anys, Ana Grande, com a cap de Comunicació i Educació i autora de la sèrie de Contes del Museu. En aquest article explica la seva trajectòria professional entrellaçada amb la personal amb En femení. Una vida amb els trens.