Un any de rècord al Museu del Ferrocarril de Catalunya

L’increment de 1.500 m2 amb una nova proposta de “Viatge en el Tren del Temps”, ha suposat un històric salt qualitatiu.

El Museu del Ferrocarril de Catalunya ha registrat durant el 2023 el seu record històric de visitants, a prop de 40.000 persones han utilitzat els seus serveis museístics. Aquesta fita continua la tendència creixent que l’equipament porta experimentant durant els darrers anys i se situà un 15% per sobre dels valors prepandèmia. També els ingressos generats per la venda d’entrades o d’articles i llibres de la botiga han experimentat un destacable augment.

Una de les claus d’aquest èxit ha sigut l’obertura al públic de l’espai expositiu  Viatge en el Tren del Temps, el 27 d’octubre, coincidint amb els actes de commemoració del 175 aniversari del ferrocarril peninsular. La nova museografia transforma de forma i fons el relat del Museu i ha generat una expectació, que s’ha materialitzat en unes xifres de record històric.

Amb la rehabilitació i recuperació de les Naus originals de 1881 del complex ferroviari de Vilanova i la Geltrú, gràcies al programa del 2% cultural del Ministeri de Transports, la Fundació de Ferrocarrils que gestiona el Museu ha fet una gran aposta per la seva revalorització com a espai museològic interactiu, atorgant-les un nou sentit, en el que les persones tenen un gran protagonisme.

Aquesta renovació constant consolida al Museu del Ferrocarril de Catalunya com a referent patrimonial i cultural destacat en el món de la ciència i la tècnica, reafirmant el seu compromís amb la innovació, la sostenibilitat, l’equitat i la visió humanista del món del tren que el caracteritza.

Aquestes xifres reforcen la seva vocació de servei a la ciutadania, on el Museu té l’objectiu de continuar creixent, adaptant-se a les necessitats de coneixement, cultura i lleure de la societat, garantint la custòdia d’un llegat únic, recuperant vehicles i elements de diferents èpoques, mostrant el paper fonamental que el ferrocarril té en la història contemporània  o conscienciant dels beneficis que ens ofereix la mobilitat sostenible del sistema ferroviari.

Fotògraf: José Luis de la Parra.