El nou Museu del Ferrocarril de Catalunya

Un innovador plantejament museogràfic a les instal·lacions recuperades dels orígens ferroviaris de Vilanova i la Geltrú per projectar un nou Museu del Ferrocarril de Catalunya, que a partir del proper 28 d’octubre oferirà un extraordinari Viatge en el tren del temps.

L’espai posat a punt per gaudir d’un viatge del passat fins al futur es troba a les naus construïdes el 1881, incorporades al Museu el 1999 i rehabilitades per complet els últims anys gràcies als fons del programa del 2% cultural del MITMA. Un recorregut que ofereix la possibilitat de descobrir el paper determinant que ha tingut en la mobilitat col·lectiva dins la història contemporània, així com els professionals que han fet funcionar un sistema complex com és el ferroviari.

La invitació que proposa la Fundació de Ferrocarrils que gestiona el Museu permet revelar els beneficis mediambientals de la seva utilització, el múltiple entramat de les xarxes que enllaça, la necessitat de la seva existència, a la vegada que el seu il·lusionant futur. Des de la seva aparició el tren ha estat sempre font d’inspiració i de progrés, va permetre la connexió de les persones i de les coses, dels béns industrials i de consum, a més de la transmissió de les idees. El tren facilita la mobilitat física i cultural a la majoria de la societat, que fins al 1848 estava reservada a pocs.

El nou plantejament museogràfic ofereix l’oportunitat de viatjar en el temps. Des de l’albada fins a la posta de sol, amb “parada a cinc estacions representatives de la xarxa catalana”, començant per la més emblemàtica, la de França a Barcelona. Segueix la intermodal de Sants, per continuar vorejant el mar per Castelldefels, Vilanova i la Geltrú i Tarragona. A cada una d’elles s’ofereix l’oportunitat d’interactuar amb el viatger a través d’un bitllet electrònic.

Un recorregut des del naixement i l’expansió del ferrocarril a Catalunya, en especial a la línia de Barcelona a Vilanova, la qual fou un model d’implantació que va influir decisivament a l’ADN ferroviari de la població, això explica la ubicació del Museu del Ferrocarril de Catalunya. En aquesta travessia també es revelarà com el ferrocarril va revolucionar la vida en els segles XIX i XX i avui encara és imprescindible i amb gran projecció. El protagonisme del tren en la unificació de la mesura del temps, en la construcció dels relats i de les històries humanes, la perenne innovació i l’evolució tecnològica que han viscut les xarxes de ferrocarril des de la seva aparició o el rastre que queda a l’art, el cinema o la literatura.

“L’equipatge del viatge” són diferents recursos multimèdia, audiovisuals, de realitat augmentada, maquetes, pantalles tàctils o objectes de la quotidianitat ferroviària, pertanyents a la col·lecció del Museu. Per finalitzar el viatge a un futur en el què el tren reforçarà la seva contribució al benestar de les persones.

Un nou Museu del Ferrocarril a Vilanova i la Geltrú que obre les seves portes en un 2023 històric per al món dels trens. Concretament el dia que compleix 175 anys.