Actes centrals de la commemoració del 175è aniversari del ferrocarril

Els dies més destacats de la commemoració del 175 aniversari del primer ferrocarril peninsular seran els de finals d’octubre. En concret a Mataró, Vilanova i la Geltrú y a Madrid, s’han preparat esdeveniments molt rellevants per a gaudir d’aquesta celebració. En aquest enllaç es poden consultar el conjunt d’actuacions programades pel que resta d’any.

El 28 d’octubre de fa 175 anys, es va viure un dia històric: la circulació per primer cop d’un tren a la Península Ibèrica. Uns vehicles anglesos que va connectar Barcelona i Mataró per “camins de ferro” a centenars de persones a l’hora, en poc més de mitja hora, enfront de les cinc o sis hores que costava fins aquell moment portar a un màxim de deu en cavalls i diligències.

En aquest 2023, els dies anteriors i el cap de setmana del 27 i 28, són els de celebració de l’existència del tren. La Fundació de Ferrocarrils, el 24, lliura els Premis del Tren Antonio Machado de Poesia i Conte al Museu del Ferrocarril de Madrid; a Mataró, el 25, 26 i 27 al matí, se celebra el Congrés d’Història Ferroviària, a més d’oferir dues exposicions als museus de la ciutat; a Vilanova i la Geltrú, al Museu del Ferrocarril de Catalunya, comença el divendres 27 un Viatge en el Tren del Temps, una nova proposta museogràfica en els 1.500 m2 recuperats de les primitives naus dels tallers. Al dia següent els dos museus obriran les seves portes a tothom com obsequi de l’aniversari d’un transport que ens va transformar la vida.

Des de fa uns dies, ja circula a la línia R1 de Rodalies de Catalunya unitats amb la imatge del 175è aniversari. El dissabte 28 serà el Tren Commemoratiu que portarà als convidats de l’Estació de França de Barcelona fins a Mataró. Després de l’ofrena floral al monument a Miquel Biada, promotor del ferrocarril, a les instal·lacions del Port de la ciutat, hi haurà una sorpresa enviada des del Museu del Ferrocarril de Catalunya. Es desplaça per a la commemoració l’única rèplica que es conserva de la locomotora de vapor “Mataró”.

A la tarda, a Mataró, s'organitza la Gran Festa popular del primer tren amb activitats familiars, un innovador espectacle de drons El somni d'un mataroní i un concert a càrrec Music Band i The Sneakers al costat del Port.

La Fundació de Ferrocarrils, a través del Museu del Ferrocarril de Catalunya, ha estat clau per a la coordinació de les diferents organitzacions interessades de les diferents activitats que fan del 2023 l’any del ferrocarril al país. En aquest cas han estat: Ajuntament de Mataró, Consell Comarcal del Maresme, Renfe, Adif, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, Transports Metropolitans de Barcelona, Federació Catalana d’Amics del Ferrocarril, Cercle Històric Miquel Biada i Promoció del Transport Públic.

El Museu de Vilanova incorporarà el nou Viatge en el Tren del Temps a la seva proposta museogràfica permanent, amb l’ampliació d’espais i continguts, a més d’afegir elements multimèdia, de realitat augmentada, maquetes, interactius, etc. De manera que, a partir del 28 d’octubre, es pugui gaudir i conèixer més i millor el món del tren i el paper decisiu que ha tingut en la història contemporània.