Mirem cap al futur, nou Grau en Enginyeria Elèctrica i Sistemes Ferroviaris

El proper mes de setembre s'estrena a la ciutat el primer Grau en matèria ferroviària, on el Museu del Ferrocarril de Catalunya ha contribuït activament a concentrar bona part de la formació d’aquest sector de la mobilitat en clara expansió.

El passat 9 d’abril, el Consell d’Universitats del Ministeri de Ciència i Universitats va donar llum verda a la implementació d’una nova titulació universitària especialitzada en ferrocarril i pionera a l’Estat, el Grau en enginyeria elèctrica i sistemes ferroviaris.

El Museu del Ferrocarril de Catalunya ha treballat i col·laborat activament amb la UPC per impulsar aquests estudis, que proporcionaran una formació específica en el camp de l'enginyeria elèctrica i que potencien els sistemes ferroviaris, tant pel que fa al component industrial com a l'àmbit del desenvolupament de projectes i la innovació tecnològica.

Per tant, el nou Grau permetrà la creació d'un perfil professional capdavanter que doni resposta a les demandes del sector de la mobilitat ferroviària.

Aquesta novetat en el catàleg d’estudis de la UPC contribueix a consolidar el projecte de capitalitat ferroviària que lidera l'Ajuntament de la ciutat en col·laboració amb la Generalitat de Catalunya, UPC, Renfe, Adif i la Fundació dels Ferrocarrils Espanyols.

En paral·lel, representants d’aquestes organitzacions van participar en la tercera reunió del Grup de Treball que impulsa la Capitalitat Ferroviària de Catalunya a Vilanova i la Geltrú, on es va desenvolupar una visita a les instal·lacions del Museu del Ferrocarril de Catalunya i a la Base de Manteniment Integral de ‘Renfe Ingeniería y Mantenimiento’ a Vilanova i la Geltrú, per explorar in situ les possibles intervencions que es podrien dur a terme en el marc d’aquest projecte.

El Campus de la UPC de Vilanova està situat a terrenys que originalment estaven reservats a instal·lacions ferroviàries. Per aquest motiu, és un campus únic on els diferents edificis universitaris es troben al voltant de l'estació de Rodalies, el Museu del Ferrocarril de Catalunya i els tallers de manteniment i fabricació de RENFE. El conjunt forma allò que es podria anomenar una “Anella de mobilitat ferroviària”.

Vilanova i la Geltrú, s'ha proposat potenciar aquesta oportunitat i singularitat que ha conferit l'ambiciós projecte ferroviari d'un grup d'emprenedors de la ciutat, a partir de la idea inicial que fa Francesc Gumà i Ferràn a finals del segle XIX i vol convertir-se en el cor del sistema ferroviari català per poder nodrir de professionals altament formats i especialitzats en el sector en un Campus renovat d'una ciutat que afavoreixi la instal·lació d'empreses líders.

El potencial que Vilanova i la Geltrú porta demostrant en matèria de ferrocarril ha creat el context idoni perquè la ciutat sigui reconeguda com a clúster ferroviari de referència.